woensdag 29 oktober 2014

Hödmezö en zo

Op de middelbare school heb ik ooit een Duitse roman gelezen waarin een Tsjechisch of Hongaars dorp werd genoemd. In dat dorp speelde zich het een en ander af. Wat precies, weet ik niet meer. Ik weet niet meer wat de thematiek van het boek was, evenmin weet ik nog welke karakters in het boekwerk opdraafden. Alles wat ik nog weet is de merkwaardige naam van het dorp, die meerdere malen werd genoemd. De naam luidde bij benadering zo: Hödmezövasarihelykutasiputsta. Een mond vol. Maar juist daarom zal ik hem nooit vergeten. Tot mijn dood zal die naam vermoedelijk in één vloeiende beweging over mijn lippen komen. Terwijl de namen van de roman en de auteur in de vergetelheid zijn weg weggezonken naar de donkerste diepten van mijn geheugen, vanwaar men slechts bij toeval terugkeert.
Wie weet het wel? Ik houd me aanbevolen, dan zal ik die roman herlezen. Hij was best aardig.

1 opmerking: